Conflicten bestaan al sinds het begin der tijden en zullen ook niet zomaar verdwijnen. Sommige conflicten ontstaan tussen twee of meerdere mensen. Maar ook interne conflicten met jezelf zijn geregeld aan de orde van de dag. Als je “de boeken” erbij pakt, kan je talloze oorzaken vinden van conflicten. Afhankelijkheid van elkaar, cultuurverschillen, verschil in verantwoordelijkheid, verschillende communicatiestijlen, schaarste, etc. Maar bij al deze oorzaken is er een hoofdoorzaak. De werkelijkheid of visie van iemand anders wijkt af van je ideaalbeeld.
Het ligt nooit aan de ander
Misschien is dit wat stellig, maar in bijna alle gevallen ligt de verantwoordelijkheid van een conflict bij jezelf. Daarmee niet zeggende dat je de veroorzaker bent van de conflicten. Maar de manier waarop jij omgaat met een situatie bepaalt of een situatie uitloopt op een conflict. En soms is het goed om een conflict aan te gaan of een situatie te laten escaleren. Het zal niet voor het eerst zijn dat een situatie pas verbeterd als er een conflict aan vooraf gaat. Zolang het maar een bewuste keuze is om een conflict aan te gaan.
Realiteit versus ideaalbeeld
Zoals al eerder gezegd ligt een verschil in realiteit en ideaalbeeld bijna altijd ten grondslag aan een conflict. Jij zou graag zien dat een situatie anders is, iemand (een ander of jijzelf) op een andere manier reageert of er andere mogelijkheden zouden zijn. Pas als je je bewust bent van het verschil in realiteit versus je ideaalbeeld, kan je achter de werkelijke oorzaak komen van het conflict. Je hebt dan de keuze om je ideaalbeeld aan te passen, of de strijd aan te gaan om de werkelijkheid aan te passen. Komt die collega zijn afspraken nooit na, dan stoort je dat alleen omdat je (diep van binnen) nog steeds verwacht dat hij wel te vertrouwen is. Rijdt de auto op de linkerbaan voor je te langzaam, dan heb je daar alleen last van als je zelf sneller wilt rijden. Wordt je iedere ochtend te vroeg wakker door de motor van de buurvrouw, dan is dat alleen irritant als je verwacht dat je nog langer kan slapen. Als je je verwachting aanpast, is de situatie ineens een stuk minder conflicterend. Maar dat is niet haalbaar in alle situaties. Want eigenlijk heb je het gewoon nodig om uit te slapen en hoe kan je werken met onbetrouwbare collega’s? In die gevallen is het verstandig om de situatie beter te gaan begrijpen.
Kweek begrip voor de situatie
Geregeld lijkt een situatie in jouw werkelijkheid heel anders dan in de werkelijkheid van een ander. Dit komt doordat we allemaal met een bepaalde bril naar de wereld kijken. Waar een afspraak met een collega voor jou duidelijk en concreet kan zijn, heb je kans dat de collega het bedoelde als inschatting of mogelijkheid. En die buurvrouw heeft misschien niet eens door dat haar motor zoveel lawaai maakt. Of misschien doet ze het wel bewust omdat jij haar ’s avonds ook wakker houdt met je harde muziek.
Het is daarom essentieel om erachter te komen op welke vlakken jouw visie afwijkt of overeenkomt met de ander. Vertel open en eerlijk wat de impact van het gedrag van de ander is op jou. Zorg er daarbij voor dat je niet veroordeeld. Dus niet “Jij maakt mij iedere ochtend wakker!”, maar “Ik wordt iedere ochtend wakker van jouw motor.”. En ook niet “Je komt je afspraken nooit na!”, maar “Ik vind het op deze manier lastig je te vertrouwen.”. Daarna is het essentieel om te achterhalen wat de drijfveren van de ander zijn bij het gedrag. Probeer daarbij open en oprecht te luisteren. Als je deze redenen goed weet te achterhalen, kan je opnieuw beslissen of je de realiteit of je ideaalbeeld aan wilt passen.
Heb je geregeld last van conflicten en kom je er zelf niet uit? Kom dan zeker bij me langs om het te hebben over deze conflicten. Waar ze vandaan komen, wat ze over je zeggen en vooral hoe je er het beste mee om kan gaan.