Binnen de marketing kunnen we veel leren van dieren. En dan bedoel ik niet dat we als marketeers als beesten met elkaar om moeten gaan. Juist niet! In het dierenrijk leven verschillende soorten dieren en stammen met elkaar, bestrijden elkaar waar nodig maar hebben vooral respect voor elkaar. Binnen de marketing moeten we ook met respect omgaan met onze klanten en onze concurrenten.
Samenwerking tussen kanalen
Puur kijkend naar een wolvenpack. Deze bestaan uit verschillende soorten wolven die elkaar steunen en elkaar nodig hebben. Geen enkele wolf is onmisbaar of nutteloos. In zijn eentje zal een wolf niet snel een grote prooi vangen. Misschien wel een konijntje, maar een eland zal niet lukken. Hiervoor heeft hij zijn metgezellen nodig.
Zo dienen marketingkanalen ook op elkaar afgestemd te worden. Met alleen SEO krijg je een klant niet tot een conversie. Met alleen E-Mail krijg je geen nieuwe klanten naar je website. En met alleen een folder zullen klanten ook niet binnenstromen. Maar met een goede combi van deze kanalen kan je je ineens focussen op de “eland”.
Leren van de concurrent
Waar een wolf een eland als prooi ziet, weet hij ook dat een eland een groot gevaar voor hem kan zijn. Daarom zal hij niet voor de sport een ander dier aanvallen en ondanks zijn eetlust de eland met respect benaderen. Een wolf zal ook altijd de tijd nemen om een prooi te benaderen voordat hij aanvalt. Dit om de beste tactiek toe te kunnen passen.
Trekken we dit door naar de marketing dan moeten we onze concurrenten ook niet zien als vijanden, maar als partijen waar we van kunnen leren en profiteren. De zwaktes van de concurrent kunnen we inzetten als onze sterktes, maar ook kunnen we leren van de concurrent. Hiervoor zullen we goed moeten kijken naar de wensen van de consument en naar de concurrenten.