Opzetten van je eerste website

Bergen, zee en gras

Ben jij van plan je eigen website op te zetten? Ga je starten met het online promoten van je bedrijf? Super tof natuurlijk, maar waar ga je beginnen. Voor veel mensen is dit de moeilijkste vraag. In dit artikel zal ik je middels concrete tips een leidraad geven. Zodat jij weet waar je kan beginnen en ook echt van start kan gaan.

Stap 1. Bepaal je doel

Simpel gezegd ga je starten bij het begin. Ik neem aan dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken. Wat je wilt verkopen of wat je naar buiten wilt brengen. Zo niet, dan is het nu het moment dit op papier te gaan zetten. Maak geen boekwerk, maar houdt het kort en bondig. Stel jezelf enkele vragen als:

  • Wie is mijn doelgroep
  • Waarin is mijn product of dienst anders dan anderen
  • Hoe ga ik mijn doelgroep aanspreken; tutoyeren of niet, vlotte teksten of zakelijke content, verhalend of beknopt

Stap 2. Kies een naam en domeinnaam

Als je weet wat je gaat vertellen, kan je een naam voor je organisatie bedenken. Dit is en blijft een lastige stap. Je kan er hierbij voor kiezen om een beschrijvende naam te kiezen, zoals De Wit Advocaten, een vertellende naam, zoals de Witte Wolf of een fantasiewoord zoals Google.

Enkele belangrijke zaken om rekening mee te houden zijn:

  • Is je bedrijfsnaam nog vrij? Controleer dit bij de KvK.
  • Is de domeinnaam nog vrij? Controleer dit via SIDN
  • Voelt de bedrijfsnaam goed aan
  • Is je naam makkelijk uit te spreken en te typen
  • Toets je naam bij een aantal mensen; wat zijn hun associaties met de naam

Stap 3. Bepaal de structuur van je website

Om te bepalen hoe je site eruit gaat zien of hoe mensen je site gaan doorlopen, is het ideaal om de structuur van je site te gaan bepalen. Welke pagina’s wil je op je site hebben en hoe gaat de customer journey binnen deze pagina’s zijn.

Stel je verkoopt een product op je website. Je wilt dat klanten op je website vanaf de homepage, via een categoriepagina en een productfilterpagina op je productpagina komen. Via deze productpagina moeten ze naar de klantenservice pagina kunnen en weer terug. Maar ook moeten ze iets in hun winkelwagen kunnen gooien.

Teken deze zogenaamde customer journey goed uit en kijk hierbij naar grote concurrenten. Deze journey of flow bepaalt hoe je je website in gaat richten.

Stap 4. Begin met schrijven

Nu je weet welke pagina’s je online wilt zetten en naar welke pagina’s je wilt verwijzen, kan je beginnen met schrijven. Hierbij is het belangrijk rekening te houden met de leesbaarheid voor de bezoeker, maar ook met de SEO richtlijnen.

  • Zorg er dus voor dat je teksten:
    Voldoende informatie bevatten om een klant verder te helpen
  • Vlot geschreven zijn met actief taalgebruik (“Ik bied de volgende diensten aan” in plaats van “Via mijn website kan ik de volgende diensten aanbieden”)
  • Opgedeeld zijn in verschillende alinea’s met bijbehorende kopjes
  • Je zoekwoorden (woorden waar via je gevonden wilt worden in Google) dienen voldoende voor te komen zonder dat dit de leesbaarheid van je tekst aantast.


Stap 5. Kies een CMS

Een CMS is het pakket waarin je je website gaat onderhouden. Dus waar je je afbeeldingen en teksten in gaat plaatsen. Bekende opties zijn WordPress, Wix en Magento. Let er op dat de functies en de prijzen van de verschillende CMS systemen heel erg kan verschillen. Zelf heb ik heel goede ervaringen met WordPress, maar ook dat systeem heeft tal van nadelen.

Stap 6. Zet je hosting op en vraag een domeinnaam aan

Ga nu op zoek naar een hostingpartij die je gekozen CMS host. Deze partij zorgt ervoor dat je website online komt en blijft en vaak regelen ze ook je domeinnaam. Maar ook zaken als een mailbox, SSL certificaat (https websites) en server waarop je bestanden op kunt slaan horen hier bij.

Met mijn website zit ik bij Strato. Een keuze die ik vooral heb gemaakt op basis van kosten versus ervaringen die ik heb gelezen. Je wilt, vooral als starter, voor een lage prijs goede service. Bij veel pakketten betaal je een stuk meer voor services die je de eerste tijd echt niet gaat gebruiken.

Stap 7. Bepaal de visuele uitstraling van je website

Vaak kan je binnen je CMS gebruik maken van een template voor je website. Dit is als starter vaak een erg goede optie, aangezien je dan snel aan de slag kunt. Deze templates zijn geregeld gratis te vinden. Wil je extra functionaliteiten dan zijn er ook betaalde varianten. Deze template is vaak een goede start maar je kan hier voldoende in aanpassen om het echt eigen te maken.

Een van de zaken die je nu aan kunt gaan passen zijn je lettertypes, maar ook je kleurstellingen. Bij je lettertypes is het verstandig om een veel voorkomend lettertype te nemen of een Google Font.
Voor je kleurstelling heb je een erg leuke tool om mee te spelen; Coolors.co. Deze tool matched kleuren bij elkaar. Ook kan deze tool op basis van een foto het kleurenpallet bepalen.

Stap 8. Zoek beeldmateriaal

Om ervoor te zorgen dat je website niet alleen maar gevuld gaat zijn met tekst, is het ook slim om afbeeldingen te gaan zoeken. Idealiter gebruik je zelfgeschoten afbeeldingen, maar dit is niet altijd realistisch. Gelukkig zijn er voldoende tools waar je gratis rechtenvrije afbeeldingen vandaan kan halen. Let wel! Hier zitten altijd voorwaarden aan verbonden. Gebruik sowieso nooit zomaar afbeeldingen vanuit Google Afbeeldingen, aangezien daar bijna altijd copyright op zit.

Ikzelf maak gebruik van een account op Canva.com waar ik ook het beeldmateriaal af haal. Canva heeft een grote database die makkelijk te doorzoeken is.

Stap 9. Ga je pagina’s vullen in het CMS

Nu je een CMS hebt, tekst en afbeeldingen hebt verzameld en weet hoe de structuur van je website gaat zijn is het tijd om de website ta gaan vullen. Belangrijk hierbij is om een duidelijke structuur aan te brengen. Nu heb je misschien nog niet veel pagina’s en dus makkelijk overzicht. Maar dit kan snel veranderen als je langer live bent. Hierin is een goed begin echt het halve werk.

Stap 10. Integreer Google Analytics

Het is altijd een goed idee om direct vanaf het begin Google Analytics te integreren in je website. Deze tool geeft je inzicht in wat je gebruikers doen op je website en hoe ze bij je website komen. Ook als je hier geen verstand van hebt kan je het beter gelijk doen. Het is namelijk niet mogelijk om data uit het verleden naar boven te krijgen als je een dergelijke tool niet gekoppeld hebt.

Stap 11. Checken, checken, checken

Zorg ervoor dat je je website in concept in kan zien en alle pagina’s kan doorlopen. Kloppen de linkjes wel, zitten er geen spel- en typefouten meer in de teksten en klopt de indeling. Doe dit niet alleen, maar laat iemand anders je werk controleren. Zelf lees je namelijk vaak over je fouten heen.

Stap 12. Eindelijk live

Zet je website live! Wacht niet totdat je website 100% fantastisch is. Je kan dan namelijk blijven wachten. In mijn ervaring blijf je namelijk teksten herschrijven, mogelijk betere structuren bedenken en nieuwe afbeeldingen toevoegen. Zet je website live en ga vanuit daar optimaliseren.

Het kan even duren voordat Google je website heeft gevonden en je dus verkeer krijgt op je website. Zorg ervoor dat je je link naar je website op verschillende plekken deelt. Denk hierbij aan Facebook, LinkedIn, blogs, etc.

Laat je helpen!

Kom je er niet helemaal aan uit, loop je ergens op vast of twijfel je ergens over. Vergeet niet dat je het niet in je eentje hoeft te doen. Vraag hulp in je vrienden- of kennissenkring. Laat mensen die er geen verstand van hebben naar kijken en luister naar de feedback die je krijgt.
Mocht je ondanks, of juist door, deze tips en adviezen professioneel advies willen? Dan staat de Witte Wolf natuurlijk altijd voor je klaar. Dit kan zijn om te sparren, een analyse te draaien of om werkelijk uitvoerend werk uit handen te nemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *