Optimalisatie campagne levert tot € 80.000,- extra omzet op

“Deze e-mail campagne loopt al jaren goed, dus ik verwacht niet dat je daar iets aan kunt optimaliseren.”

Heerlijke uitspraak van een eigenaar van een webshop. Ik durfde de uitdaging wel aan te gaan en bood aan om alleen uren te factureren als ik de omzet voor Q3 vanuit deze campagne meer zou laten groeien dan mijn kosten.

Als extra argumenten waarom deze campagne “goed” loopt had hij nog:

  • De campagne is 4 jaar geleden opgezet door een ervaren E-Mail Marketeer
  • De omzet vanuit deze campagne is al jaren stabiel en het is onze campagne met de hoogste omzet
  • We zitten bij een gerenomeerde ESP (Copernica Marketing Software) dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken

Zoals jullie wel begrijpen, anders had ik deze post niet gemaakt, wist ik een substantieel resultaat te behalen. En dat met een paar uur werk.


Plus 18% klanten in de verzenddatabase

Door een aanpassing in de koppeling tussen Copernica en het CMS werden klanten onterecht uitgesloten uit de verzendselectie. Dit kwam door een simpele wijziging in de status van de orders. Hier was “shipped” aan toegevoegd, terwijl Copernica alleen naar de orderstatus “Completed” keek. Maar deze werd niet meer toegekend aan online afgeronde orders.


20% meer opens

Van 20,2% naar 24,5% door een aantal simpele wijzigingen:

  • Aanpassen afzendernaam van Support naar bedrijfsnaam
  • Personaliseren van het  onderwerp door het toevoegen van de voornaam
  • Verwijderen icoontje uit onderwerp. Aangezien dit bedrijf een icoontje toevoegde aan iedere mail, had het geen meerwaarde meer. Het werkte zelfs averechts op de opens.


Stijging van 9% CTO

De CTO steef van 11% naar 12%, door:

  • Button op mobiel volledige breedte ipv 50% breedte
  • Button op mobiel direct zichtbaar ipv onder de vouw. Hiermee kunnen klanten zonder te scrollen op de button klikken.
  • Actievere content in de button. Hier stond “Meer info” en heb ik van gemaakt “Dit wil ik ook”


31% groei in omzet

+ €2900,- omzet in Q3

  • 40% meer bezoekers naar de website door stijging van de doelgroep, opens en kliks
  • Hele kleine daling in conversiepercentage. Dus het extra verkeer was ook nog eens relevant.


Conclusie met deze case: Doel dik behaald.

En dan zijn nog niet eens al mijn adviezen (template wijzigingen, A/B testplan, deliverability) doorgevoerd. Daarnaast zijn bijna alle wijzigingen door te voeren in de andere campagnes die hij heeft lopen. Potentieel resultaat: + € 80.000 omzet per jaar.
Heb jij ook campagnes die al jaren “goed” lopen. Neem ze eens actief onder de loep. Heb je hulp nodig, dan kan je bij mij terecht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *